27 July 2017

Mari Kechek Kelate (Part 1)


Adakah anda orang Kelantan? Cara percakapan anda baik. Bahasa Malaysia anda pun baik. Bila bertutur langsung tidak kedengaran slang mana-mana negeri. NAMUN... Identiti Kelate anda dapat dikesan Tanpa Anda Sedari bila anda terlalu CONFIDENT je bercakap seperti 90 ayat di bawah...
Selamat memahami loghat Kelate ye?

1. Saya rasa kena lalu ikut jalan atas tembak tu, baru laju sikit.
2. Encik, sabar-sabar. Lorak nak pergi kemana tu
3. Saya kurang suka warna kelabu tahi anying ni
4. Sakit hati betul saya dengan dia yang kerenat kat saya
5. Mari kita pergi encik, hujan sudah serik ni
6. Adik tuang air tu jangan banyak dik...padam-padam dah banyak tu
7. Kakak... bungkuskan saya pulut lempa satu
8. Macamana awak basuh baju ni habis pertik sawa
9. Adik...bagi saya tudung gelas ni...saya nk bawa kelik air ni
10. Mula-mula panaskan minyak...masukkan bahan kisar....tumis hingga naik bau...kemudian masukkan awas
11. Maaf la ya...rumah bujang macam ni la memang berkubang
12. Pasang cadar dan sampul bantal ni...bg nampak kemas sikit
13. Bang bagi supik satu
14. Tolong ambik kunci motor dalam sorak meja tu
15. Ayang...camne dah sial ke belum demam ayang tu?

Hehehe... confident je cakap kan - This collections are collected from around the online, in the comments and among friends ni, I dedicated this to all Kelantanese with love, enjoy! - ;)
Kredit : Razzi Rahman

No comments:

Post a Comment